Naast dit artikel zijn er ook andere artikelen op deze Blog die de verheven status van Fatima (sa) omschrijven. Refereer o.a. naar de artikelen over de Ahlalbait (as).
Een deel van de Profeet (s).
1- Al-Bukhari:
De Profeet (s) zei: “Fatima is de meesteres van de vrouwen van het paradijs.”
2- Mahmoud al-Alousi:
En dit standpunt (dat Fatima beter is dan Maryam) was het standpunt van Abu Ja`far. En het is bekend van de Imams van de Ahlalbait, en ikzelf geloof hier ook in, dat Fatima de beste is van de vorige vrouwen en de latere vrouwen, vanwege het feit dat zij een deel is van de Profeet (s), maar ook zelfs wegens andere redenen. … En al zou Maryam een vrouwelijke profeet zijn geweest, dan nog, want Fatima is een deel van Mohammad, en hij is de ziel der creaties en de meester van alle creaties. Dus zij (i.e. Fatima) kan met niets vergeleken worden.
Bron: Rouh ul-Ma`ani, Vol. 3, Blz. 155
Indien Mahmoud al-Alousi bovenstaande principe zou uitbreiden, dan zou hij in feite ook moeten toegeven dat Fatima (sa) heiliger is dan alle profeten. Want dit deel van Mohammad (s) kan inderdaad met niets vergeleken worden.
De meesteres van alle vrouwen.
3- Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Al-Albaani: “Sahih (authentiek).”Al-Tirmidhi: “Sahih (authentiek).”
Bron: Sahih Sunan al-Tirmidhi, Vol. 3, Blz. 573, # 3878


5- Ahmad bin Hanbal:
[Zelfde overlevering].
Shu`aib al-Arna’out: “De overleveringsketen is Sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Bron: Musnad, Vol. 19, Blz. 383, # 12391
6- Al-Hakim & Al-Dhahabi:
[Zelfde overlevering].
Al-Hakim: “Deze overlevering is Sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Al-Dhahabi: “Volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 172, # 4746
7- Ahmad bin Hanbal:
Mustafa al-`Adawi: “Het is Sahih (authentiek).”
Bron: Musnad, Vol. 1, Blz. 461, # 595
9- Ibn Hajar al-`Asqalani:
Bron: Fat’h ul-Bari, Vol. 8, Blz. 55
10- Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Hudhaifa, die zei dat de Profeet (s) zei: “Een engel is vanuit de hemel gekomen en Allah gaf hem toestemming om mij te begroeten. Hij is nog nooit eerder naar beneden gekomen, en hij bracht mij het goede nieuws dat Fatima de meesteres is van de vrouwen van het paradijs.”
Al-Dhahabi: “Sahih (authentiek).”
Van Hudhaifa, van de Profeet (s), die zei: “Een engel is vanuit de hemel gekomen en Allah gaf hem toestemming om mij te begroeten. Hij is nog nooit eerder naar beneden gekomen, en hij bracht mij het goede nieuws dat Fatima de meesteres is van de vrouwen van het paradijs.”
Al-Hakim: “De overleveringsketen is Sahih (authentiek).”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 164, # 4721 – 4722
De emoties van Fatima (sa) zijn de emoties van Allah.
In de eerste overlevering van dit artikel kon je lezen dat de Profeet (s) boos wordt als Fatima (sa) boos wordt. Blijft het hierbij, of gaat de woede van Fatima (sa) nog verder dan alleen maar de woede van haar eigen vader?
11- Al-Tabarani:
Van Ali, die zei: De Profeet (s) zei tegen Fatima: “Allah is woedend wanneer jij woedend bent, en tevreden wanneer jij tevreden bent.”
Hamdi `Abd al-Hamied al-Salafi: “De overleveringsketen is Sahih (authentiek).”
Bron: Mu`jam al-Kabir, Vol. 1, Blz. 108, # 182
12- Al-Haythami:
Fatima, de dochter van de Profeet (s). … Zij werd ‘de moeder van haar vader’ genoemd.
Bron: Al-Isaba
14- Ibn ul-Athir:
Fatima werd ‘de moeder van haar vader’ genoemd.
Bron: Usd ul-Ghaba
15- Ibn Abd al-Barr:
Het is vermeld van Ja`far bin Mohammad, die zei: De bijnaam van Fatima, dochter van de Profeet (s), was ‘de moeder van haar vader’.
Al-Suyuti: “Sahih (authentiek).”
Tammam, Al-Hakim en Al-Tabarani overleverden van Ali, en Abu Bakr al-Shafi`i van Abu Huraira, en Tammam van Abi Ayoub, en Abu al-Husain bin Bushran, en Al-Khatieb van Aisha, en Al-Azdi van Abi Sa`id al-Khudri, met zwakke overleveringsketens, maar bij elkaar verzameld wordt het sterk, dat de Profeet (s) zei: Wanneer het de Dag der Opstanding zal zijn, zal er een roeper roepen: “O mensen! Sla jullie ogen neer en buig jullie hoofden, zodat Fatima bint Mohammad het paradijs zal binnentreden!”
Bron: Subul ul-Huda, Vol. 11, Blz. 495
Deze overlevering heeft ondersteunend bewijs.
Bron: Tanziyat ul-Sharie`at al-Ma`roufa, Vol. 1, Blz. 418
Deze overleveringsketen is Sahih (authentiek). En Al-Haythami zei: “Overgeleverd door Al-Tabarani en Abu Ya`la, en de overleveringsketens zijn Sahih (authentiek).” En Al-Hakim overleverde het in zijn Mustadrak, en zei: “Deze overlevering is Sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.” En Al-Dhahabi zei: “Het is Sahih (authentiek).” En Al-Hakim overleverde het ook ergens anders in zijn Mustadrak, en zei: “Deze overlevering is Sahih(authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”