Het belang van het opdoen van kennis

Masoma
Sayide Fatima Masooma (as)
20 september 2015
Aanval
De aanval op het huis van Fatima
21 september 2015
Show all

Het belang van het opdoen van kennis

kennis

Het belang van het opdoen van kennis

Als we een religieus persoon, van welke religie dan ook, zullen vragen waarom hij zich bevindt op zijn religie, dan zullen de meesten antwoorden dat zij op deze religie geboren zijn en dat ze het hebben overgenomen van hun ouders. Er is geen onderzoek vooraf gegaan. Men bidt en vast omdat hij zijn ouders dit ziet doen. Men is overtuigd van zijn religie, terwijl hij haast niets erover weet. Laten we een relevant vers hierover quoten:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ

En wanneer er tegen hen wordt gezegd: “Volg hetgeen wat Allah heeft geopenbaard”, zeggen zij: “Nee, wij zullen datgene volgen wat wij onze vaders zagen volgen“. Zelfs al hadden hun vaders geen verstand, noch volgden zij het juiste pad. [2:170]

Ondanks dat men geen enkel benul heeft van wat hij volgt, blijft hij toch op zijn religie. Waarom? Laten we een ander vers hierover quoten:

مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ

Van degenen die hun religie hebben gesplitst en sekten zijn geworden, waarvan iedere partij tevreden is met wat het heeft. [30:32]

Deze tevredenheid over jouw religie is geen correctheid van jouw religie. De correctheid van jouw religie is gebaseerd op het feit dat alles van jouw religie verantwoord kan worden en op geen enkele manier gebroken kan worden.

Ondanks dit alles blijven de soennieten toch liever op hun religie. Ze doen geen onderzoek naar de correctheid van hun religie, mede omdat zij de meerderheid uitmaken binnen de Islam. De meerderheid voelt namelijk veilig. Laten we in dit artikel bespreken of de correctheid van een religie afhankelijk is van het aantal volgelingen daarvan.

De 73 stromingen en de jama`a.

We lezen in een soennitische overlevering:

Ibn Maja:

Van `Awf bin Malik, die zei: De Profeet (s) zei: “De joden splitsten zich op in 71 stromingen, waarvan 1 in het paradijs zal zijn en 70 in het hellevuur. De christenen splitsten zich op in 72 stromingen, waarvan 71 stromingen in het hellevuur zullen zijn en 1 in het paradijs. Ik zweer op Allah! Mijnumma (volk) zal zich opsplitsen in 73 stromingen, waarvan 1 in het paradijs zal zijn en 72 in het hellevuur.” Er werd toen gevraagd: “O Boodschapper van Allah! Wie zijn dat?” Hij (s) zei: “Dejama`a.”

Al-Albaani:Sahih (authentiek).”

Bron: Sunan Ibn Maja, Blz. 659, # 3992

De geredde groep is dus de jama`a. Dit is een Arabisch woord wat vertaald kan worden als de meerderheid. Dit is ook hoe de soennieten deze uitspraak van de Profeet (s) interpreteren. Maar deze interpretatie is incorrect. Laten we vervolgen met enkele soennitische overleveringen die ons wat te vertellen hebben over de betekenis van jama`a en de toestand van de meerderheid van de moslims.

Al-Khatieb al-Tibrizi:

Al-Albaani: Ibn Mas`oud zei: “De jama`a is wat overeenkomt met de waarheid, ook al ben je alleen.” Dit is overgeleverd door Ibn `Asakir in zijn Tarikh, waarvan de overleveringsketen Sahih(authentiek) is.

Bron: Mishkat ul-Masabieh, Vol. 1, Blz. # 61

Hieronder een belangrijke uitspraak van een soennitische geleerde.

Ibn Qayyim al-Jawziyya:

واعلم أن الإجماع والحجة والسواد الأعظم هو العالم صاحب الحق ، وإن كان وحده ، وإن خالفه أهل الأرض
Weet dat de consensus, het bewijs en de grote meerderheid, de geleerde van de waarheid is, ook al is hij alleen en staat de hele wereld hem tegen.
قال : إن جمهور الجماعة هم الذين فارقوا الجماعة ، الجماعة ما وافق الحق وإن كنت وحدك

Ibn Mas`oud zei: “De meerderheid heeft de jama`a verlaten. De jam`a is wat overeenkomt met de waarheid, ook al ben je alleen.”

Bron: I`lam al-Muwaqqi`ien

Ibn Qayyim zegt dus dat een geleerde die zich op de waarheid bevindt, op zichzelf de consensus, het bewijs en de grote meerderheid is. Dus als de hele wereld het over iets eens is, kan dat alsnog geen bewijs of consensus betekenen.

In een fatwa (wetsuitspraak) op een officiële soennitische website lezen we ook het volgende:

الكثرة ليست دليل الحق، بل الحق ما وافق الدليل وتابع ما جاء به المعصوم صلوات الله عليه ولو كان أهل ذلك قلة في الناس
Een groot aantal is geen bewijs voor de waarheid. De waarheid is juist wat overeenkomt met het bewijs en hetgeen volgt wat afkomstig is van de onfeilbare Profeet (s), ook al zijn diegenen met z’n weinigen.

Bron: Fatwa # 210028

Laten we nu vervolgen met wat de Profeet (s) eigenlijk gezegd heeft over de meerderheid.

Al-Hakim:

Van `Awf bin Malik, die zei: De Profeet (s) zei: “Mijn umma (volk) zal zich opsplitsen in iets meer dan 70 stromingen. De allergrootste stroming zal een volk zijn dat giswerk zal verrichten in religieuze zaken middels hun meningen, waardoor zijn zullen verbieden wat toegestaan is en zullen toestaan wat verboden is.”

Al-Hakim: “Deze overlevering is Sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”

Bron: Al-Mustadrak, Vol. 4, Blz. 134, # 222

Al-Haythami:

Van `Awf bin Malik, van de Profeet (s), die zei: “Mijn umma (volk) zal zich opsplitsen in iets meer dan 70 stromingen. De allergrootste stroming zal een fitna (test) zijn voor mijn volgelingen. Zij zullen giswerk verrichten in religieuze zaken middels hun meningen, waardoor zijn zullen toestaan wat verboden is en verbieden wat toegestaan is.”

Overgeleverd door Al-Tabarani in Al-Kabir, en ook door Al-Bazzar, en de overleveraars zijn Sahih(authentiek).

Bron: Majma`, Vol. 1, Blz. 243, # 841

De jama`a is dus wat overeenkomt met de waarheid. Dit heeft niets met de meerderheid te maken. Sterker nog, de grootste stroming zal juist een fitna zijn voor de moslims. Zij zullen de wetten van de Islam compleet ondersteboven halen. Dus hoe kan het soennisme de geredde groep zijn aangezien zij de allergrootste stroming zijn?

De umma.

De umma wordt vaak vertaald als de Islamitische bevolking of de volgelingen van de Profeet (s). Ook de umma wordt wel eens vaak gelinkt aan de meerderheid, terwijl men niet weet dat één of drie personen ook gewoon een umma kunnen zijn volgens de Koran. Laten we lezen:

إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Ibrahim was inderdaad een umma van deugd, oprecht, gehoorzaam aan Allah en hij behoorde niet tot de polytheïsten. [16:120]

Hier las je heel duidelijk dat profeet Ibrahim (as) geheel alleen een umma (volk) was. Laten we kijken naar een ander vers in de Koran:

وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ ۖ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا ۖ قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّىٰ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ ۖ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ

En toen hij (Musa) bij de bron van Madyan aankwam, vond hij daar een umma, bestaande uit mensen die hun vee te drinken gaven. En hij vond naast hen twee vrouwen die (hun vee) terug hielden. Musa zei: “Wat is er aan hand met jullie?” Zij antwoordden: “Wij kunnen niet drenken, totdat de herders hun kudden terugnemen want onze vader is een oude man.”

Dus een groep mensen die hun vee te drinken geven kunnen ook een umma (volk) zijn. Het is daarom belangrijk om te weten dat termen zoals jama`a en umma nooit automatisch met de meerderheid te maken hebben. Het kan even goed met 1 persoon, of een groepje personen te maken hebben.

De meerderheid vormt geen bescherming.

Als we enkele verzen uit de Koran bestuderen, dan zien wij geen enkel vers dat over de meerderheid spreekt, behalve dat Allah het bekritiseert en vernederd. Laten we lezen:

وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ

En als jij de meerderheid van degenen op aarde zou gehoorzamen, dan zullen zij jou van Allah’s weg doen afdwalen. Zij volgen slechts vermoedens en zij doen niets dan gissen. [6:116]

وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ

En de meeste mensen willen niet geloven zelfs al wens je het vurig. [12:103]

وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ

En de meesten van hun geloven niet in Allah behalve dat zij andere goden naast Hem nemen. [12:106]

لَقَدْ جِئْنَاكُم بِالْحَقِّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ

We zijn naar jullie gekomen met de waarheid, maar de meesten van jullie zijn afkering van de waarheid. [43:78]

وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

maar de meesten mensen weten niet. [34:28]

وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ

slechts weinig van Mijn dienaren zijn dankbaar. [34.13]

وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ

maar de meeste mensen zijn niet dankbaar. [12:38]

Imam Ali (as) en zijn shia zijn de winnaars.

Als we nu eens gaan kijken naar wat de Profeet (s) specifiek gezegd heeft over de geredde groep, dan komen we enkele interessante overleveringen tegen in de soennitische boeken. Laten we eerst een vers uit de Koran lezen:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ

Waarlijk, degenen die geloven en goede daden verrichten, zij zijn de beste der creaties. [98:7]

Eens kijken wat de interpretatie is van dit vers:

Al-Tabari:

حدثنا ابن حميد، قال: ثنا عيسى بن فرقد، عن أبي الجارود، عن محمد بن عليّ { أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ البَرِيَّةِ } فقال النبيّ صلى الله عليه وسلم: ” أنْتَ يا عَليُّ وَشِيعَتُكَ

Van Mohammad bin Ali, die zei: {De beste der creaties}. De Profeet (s) zei: “Dat zijn jij, O Ali, en jouw shia (volgelingen).”

Bron: Jami` ul-Bayan

Al-Shawkani:

وأخرج ابن عساكر عن جابر بن عبد الله قال: كنا عند النبيّ صلى الله عليه وسلم، فأقبل عليّ، فقال النبيّ صلى الله عليه وسلم: ” والذي نفسي بيده إن هذا وشيعته لهم الفائزون يوم القيامة ” ونزلت: { إِنَّ ٱلَّذِينَ ءامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ أُوْلَـئِكَ هُمْ خَيْرُ ٱلْبَرِيَّةِ } فكان أصحاب محمد إذا أقبل قالوا: قد جاء خير البرية». وأخرج ابن عدي، وابن عساكر عن أبي سعيد مرفوعاً: «علي خير البرية». وأخرج ابن مردويه عن ابن عباس قال: «لما نزلت هذه الآية: { إِنَّ ٱلَّذِينَ ءامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ أُوْلَـئِكَ هُمْ خَيْرُ ٱلْبَرِيَّةِ } قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لعليّ: ” هو أنت وشيعتك يوم القيامة راضين مرضيين

En Ibn `Asakir overleverde van Jabir bin Abdallah, die zei: We waren bij de Profeet (s) toen Ali opeens aankwam. De Profeet (s) zei: “Ik zweer op Allah, deze en zijn shia zijn de winnaars op de Dag der Opstanding.” Vervolgens werd dit vers [98:7] geopenbaard. Wanneer Ali vervolgens langsliep, zeiden de metgezellen van Mohammad (s): “De beste der creaties is gekomen.” En Ibn `Adi en Ibn `Asakir overleverden van Abi Sa`id, die zei: “Ali is de beste der creaties.” Ibn Mardawayh overleverde van Ibn `Abbas, die zei: Toen dit vers [98:7] geopenbaard werd, zei de Profeet (s) tegen Ali: “Dat zijn jij en jouw shia, jullie zullen tevreden zijn en Allah zal tevreden zijn met jullie.”

Bron: Fat’h ul-Qadier

Al-Suyuti:

وأخرج ابن مردويه عن عليّ قال: قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” ألم تسمع قول الله: { إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خير البرية } أنت وشيعتك وموعدي وموعدكم الحوض إذا جئت الأمم للحساب تدعون غرّاً محجلين

En Ibn Mardawayh overleverde van Ali, die zei: De Profeet (s) zei tegen mij: “Heb je de uitspraak van Allah [98:7] niet gehoord? Dat zijn jij en jouw shia. Mijn plaats en jullie plaats zullen het vijver zijn (in het hiernamaals). Wanneer de volkeren komen voor berechting, zullen jullie als unieke mensen worden geroepen.”

Bron: Al-Durr al-Manthur

Onder andere op dit soort overleveringen hebben wij onze benaming shia (sjiieten) gebaseerd, omdat wij sjiieten Ali (as) volgen. Wij, de volgelingen van Ali en zijn nakomelingen, zijn dus de winnaars op de Dag des Oordeels.

Ons oordeel over de soennieten.

Dat wij geloven dat de soennieten allemaal op een dwaalspoor zitten, betekent niet dat wij hen ook allemaal verketteren en tot ongelovigen bestempelen. De meerderheid van hen is onwetend. Onze overleveringen zijn heel duidelijk over de toestand en lotsbestemming van de meerderheid van de soennieten. Hieronder een sjiitische overlevering:

Sulaym bin Qays (ra):

فقلت: يا أمير المؤمنين، أرأيت من قد وقف فلم يأتم بكم ولم يعادكم ولم ينصب لكم ولم يتعصب ولم يتولكم ولم يتبرء من عدوكم وقال: (لا أدري) وهو صادق؟ قال: ليس أولئك من الثلاث والسبعين فرقة، إنما عنى رسول الله صلى الله عليه وآله بالثلاث والسبعين فرقة الباغين الناصبين الذين قد شهروا أنفسهم ودعوا إلى دينهم ففرقة واحدة منها تدين بدين الرحمن، واثنتان وسبعون تدين بدين الشيطان وتتولى على قبولها وتتبرأ ممن خالفها فأما من وحد الله وآمن برسول الله صلى الله عليه وآله ولم يعرف ولايتنا ولا ضلالة عدونا ولم ينصب شيئا ولم يحل ولم يحرم، وأخذ بجميع ما ليس بين المختلفين من الأمة فيه خلاف في أن الله عز وجل أمر به، وكف عما بين المختلفين من الأمة خلاف في أن الله أمر به أو نهى عنه، فلم ينصب شيئا ولم يحلل ولم يحرم ولا يعلم ورد علم ما أشكل عليه إلى الله فهذا ناج وهذه الطبقة بين المؤمنين وبين المشركين، هم أعظم الناس وجلهم

Ik (Sulaym) zei: “O leider van de gelovigen. Wat is het oordeel over degene die gestopt is, waardoor hij niet volledig met jullie was, jullie niet vijandig is geweest, noch iets valselijk aan jullie toeschreef, noch vooroordelend was tegen jullie, jullie niet volgde, zich niet van jullie vijanden distantieerde en oprecht zegt dat hij het niet weet?” Hij (Ali) zei: “Zo’n persoon behoort niet tot de 73 stromingen. Wat de Profeet (s) bedoelde met de 73 stromingen, zijn de rebelse en vijandige stromingen.Degenen die henzelf bekend maakten en naar hun religie uitnodigden. Slechts één van de stromingen is de religie van de Barmhartige, en 72 stromingen zijn een religie van de duivel. Ze bevrienden wie hun stroming accepteert en distantiëren zich van degenen die er tegen zijn. Wat betreft degene die in de Eenheid van Allah gelooft en in de Profeet (s) gelooft, maar onze wilaya (leiderschap) en de dwaling van onze vijand niet kent, niets vals aan ons toeschrijft, niets toestaat, niets verbied, hetgeen accepteerde waar geen verschil is tussen de umma (volk) dat Allah datgene bevolen heeft, zich weerhield van de verschillen van de umma (volk), waarvan Allah het of verboden of bevolen had en niemand kent om naar te refereren over hetgeen hem verward heeft, die is dan gered. En dit is een groep dat zich tussen de gelovigen en de polytheïsten bevindt en zij vormen de meerderheid en het grootste deel van de mensen.”

Bron: Kitab Sulaym

Onze overleveringen spreken dus zeer helder dat een persoon die oprecht niet weet wat de waarheid is, niet bestraft zal worden in het hiernamaals.

Maar, je hebt ook weer onwetenden die zich hoogmoedig gedragen. Ze weten dat ze onwetend zijn, maar dan nog hebben ze het lef om naar anderen te wijzen en hen te verketteren. Deze groep arrogante betweters kent een ander oordeel.

Al-Kulayni (ra):

عن زرارة، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: لو أن العباد إذا جهلوا وقفوا ولم يجحدوا لم يكفروا

Van Zurara, van Imam al-Sadiq (as), die zei: “Als de dienaren, indien zij ontwetend waren, gestopt waren en niet ontkenden, dan zouden het geen ongelovigen zijn geworden.”

Bron: Al-Kafi 

Het is dus zeer gevaarlijk om als persoon te oordelen over waarheid en valsheid, als je er niets over weet. Dit leidt tot ongeloof.

Ons oordeel over de niet-moslims, zoals de christenen, joden, hindoes, boeddhisten, westerse vrijdenkers etc. zal in een apart artikel besproken worden.

Overleveringen over kennis.

Ter afsluiting nog enkele sjiitische overleveringen over kennis.

Al-Kulayni (ra):

عن السري بن خالد، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: يا علي لا فقر أشد من الجهل، ولا مال أعود من العقل

Van Al-Sari bin Khalid, van Imam al-Sadiq (as), die zei: De Profeet (s) zei: “O Ali, er is geen armoede zo erg als onwetendheid en geen rijkdom zo waardevol als verstand.”

Bron: Al-Kafi

عن زرارة ومحمد بن مسلم وبريد العجلي قالوا: قال أبوعبدالله عليه السلام لحمران بن أعين في شئ سأله: إنما يهلك الناس لانهم لا يسألون

Van Zurara, Mohammad bin Muslim en Buraid al-`Ijli, die zeiden: Imam al-Sadiq (as) zei tegen Hamran bin A`yan: “De mensen vergaan omdat zij niet vragen.”

عن عبدالله بن ميمون القداح، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: قال: إن هذا العلم عليه قفل ومفتاحه المسألة

Van Abdallah bin Maymoun al-Qaddah, van Imam al-Sadiq (as), die zei: “Op deze kennis zit een slot. De sleutel ervan is vragen stellen.”

Bron: Al-Kafi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *